الاثنين، 31 أغسطس، 2009

اضــراب قبـــــــطى


تعلن هيئة الاقباط مصريون انضمامها للاضراب القبطى الاول ومن هنا نعلن انضمامنا للإضراب القبطي العام الأول يوم 11/9/2009 ليكون يوما مشهودًا لأقباط مصر للإعلان عن سخطهم وغضبهم من الموقف السلبي الغير مبرر من الحكومة تجاه القانون الموحد لبناء دور العبادة.ومساندتنا لحركة أقباط من اجل مصر بالإعلان عن نفسها والإعلان عن باكورة اعمالها وهو إضراب قبطي عام على مستوى مصر
سيكون ميعاده 11/9/2009 ليكون إضرابا عاما بكل البلد وقد كان المنظمين لهذا الإضراب بالذكاء أن يختاروا هذا اليوم الذي يوافق راس السنة القبطية بيوم عيد الشهداء ويوافق أيضا يوم جمعة اى انه أجازة رسمية بكل البلد وهو اختيار موفق جدا ولعلها إشارة من السماء أن يتوافق هذا العام رأس السنة القبطية يوم الجمعة الذي هو أجازة رسميه عامة بكل البلد وبالتالي فان الإضراب سيكون رمزيا لمعاناة الأقباط المسيحيين بمصر عما يلقوه من تمييز وتفرقة لا يقرها اى دستور حضاري وإضرابا سلميا لن تتوقف فيه إيه مصالح حيوية للبلاد ولن يكون له اى تأثير سلبي على امن البلاد فهو إضراب سلمى و رمزى و مشروعا .بسبب الاحداث المتلاحقة التي تحدث ضد مسيحيي مصر والتي تقابل من الدولة باستهانة شديدة وعدم إنصاف وتحيز واضح. في شكل جلسات صلح عرفيه رغم وجود الشبهة الجنائية مما يحفز الجاني على تكرار جريمته طالما لا يحاكم على فعلته

.وندعو لإضراب عام لأقباط مصر يوم الجمعة 11 سبتمبر القادم "عيد رأس السنة المصرية (
القبطية)"وذالك تعبيرا عن استياء كل الأقباط من موقف الدولة المخزي تجاه هذه الأحداث ويتمثل إضرابنا في
:1- التزام الجميع منازلهم.00000
2- فى حالة الاضطرار للخروح من المنزل علينا ان نحرص على لبس ملابس سوداء00000
.ونناشد كل المنابر الحرة والمؤسسات الحقوقية والقوى الوطنية المصرية المستنيرة وأصحاب الأقلام الجريئة والشريفة مشاركتنا في إضرابنا المشروع ومؤازرتنا في مطالبنا العادلة وهى0000
:1- إقرار قانون موحد لبناء دور العبادة 0000
.2-إلغاء جلسات الصلح العرفية وتقديم الجناة الفعليين إلى المحاكمات العادلة.وفى حالة عدم الاستجابة إلى مطالبنا الشرعية فسوف لا نرضخ للاساليب المستخدمة حاليا وسنستخدم كل حقوقنا في التعبير عن رأينا بكل الطرق المشروعة.
ليست المطالبة بالحق كفرا وبهتانابل هي من الحق حقيقة وبيانا
http://copts-arrivals.go-forum.net/montada-f61/topic-t6444.htm? highlight=%c7%e1%c7%d6%d1%c7%c8

هناك 22 تعليقًا:

مجرد مدونة يقول...

آسف على المداخلة للتوضيح فقط:
حكاية الزيت والماء - الشيخ محمد حسين يعقوب - المقطع الأصلى
http://mogaradmodawana.blogspot.com/2009/09/blog-post.html

Desert cat يقول...

متابعه اخبار الاضراب
والله الموفق

غير معرف يقول...

الله اكبر

والنصر
للاسلام

احساس لسه حى يقول...

هو انت هتنشر التعليقات اللى تعجبك ومتنشرش اللى تضيقك


قولى ايه المحاذير عندك علشان متنشرش علشان محطهاش

يعنى بلاش انشر فضايح ابوك زكريا بطرس

ولا يزعلك انى اسبلك لينك بفيديوا لناس معروفه اسلمت

يا ابنى هقولك حاجه

انا صورة لواحد معروف اسلم

اهم من ميت فيديوا لناس مجهولة معرفهاش بتقول انهم بقوا مسيحين

لانى اساسا معرفهمش ويمكن يكونوا زى المومس اللى بيشغلها ابوك زكريا

والخبر حططهولك ولا مقرتهوش

ومعرفتش ترد عليه

الاضراب فاشل من قبل ما يبدا ونشوف يوم 11 هيحصل ايه

احساس لسه حى يقول...

متنساش اخبار الاضراب تقولها

احساس لسه حى يقول...

انا لقيت تعليق عند خادم المسيح

قولت احطلك الاسئلة بتعتى وبتاعت المجهول

يمكن تعرف تجاوب عليها


1-

اول حاجه مشوفتش ردم على فليم البى بى سى ولا دول مسلم اتصبل وافترى عليك

http://www.youtube.com/watch?v=-NMV654r8l0&feature=related

2-

تاريخ الاناجيل مردتش عليه ده سؤال بقاله مده عند خادم المسيح هو صعب تجاوبوا عليه


3-

يعنى مفيش انجيل مستخبى ولا انجيل بيظهر ولا انجيل اتحرق ولا انجيل مستخبى فى الكنائس ولا انجيل بيتلاقى كل شوية جديد ولا انجيل فيه حاجات مكنتش موجوده

4-

من إمتى يا أهبل بناخد الدين من متصل مجهول ؟ معلش شيل يا اهبل دى وجاوب
انت بتاخد دينك وبتتحاسب على دينك من متوصل


5-


بالنسبة لحديث الذبابة و حديث بول الإبل إحنا مصدقينها..مش علشان العلم أثبت إن فعلا الذبابة جسمها بيفرز مضادات حيوية للميكروبات اللي ممكن تلتصق بيها و لا لأن العلم أثبت وجود بعض المضادات الحيوية في البول

و على كل حال بول الإبل كان من الأشياء التي يتداوى بها في تلك البيئة الصحراوية و قس على ذلك أغلب البيئات كانت تتداوى بأشياء غريبة و عجيبة بمقاييس عصرنا و لا يستطيع حمار زيك أن يأتي اليوم و يقول دول كانو غلط..و إلا روح شوف يا حمار المضادات الحيوية بتيجي منين

معلش على كلمة حمار ده تشبيه بس
بس بجد هو انت عندك موانع من اى علاج من الطبيعة بس دى حالة خاصة ولا كل المسيحين زيك



6-


سبع منابر- سبع كنائس-سبه كواكب -24 عرش و الغريب 24 راجل - أربعة حيوانات-سبع تنانين-سبع فرسان-سبع قلاليط-سبع خريات - عشر قرود - عشر موزات - عشر مهابيل..

هى التخاريف دى عندكم ولا لا متسكتش ورد مش علشانه علشانى


7-

إنت ماسمعتش عن نسخة سيناء ؟
إنت ماسمعتش إن الإصحاح اللي فيه قيامة المسيح ينتهي عند الآية 8 و ليس 20..يعني المحرفين زودو 12 آية؟
إنت ماسمعتش عن فروق الترجمة في نسخة سيناء و إنها مختلفة كثيرا عن الإنجيل الحالي ؟
إنت ماسمعتش الراجل على البي بي سي و هوا بيقول صحيح النسخ مختلفة كثيرا لكن مش عاوزين الناس تقلق لان كلمة الرب تتطور..
و تتطور دي كلمة مخففة جدا من التحريف و التزييف و التقول على الله و الهرطقة


الكلام ده صح ولا غلط رد ومتدوش على متصل ولا شيخ ده دينك ومسيحك دافع عنه اولى


8-

الإصحاح الثامن
8: 1 و لما فتح الختم السابع حدث سكوت في السماء نحو نصف ساعة


موضوع النصف ساعة ده صح


ومتنساش اخبار الاضراب الكبير

ولا اتلغى

لاتي يقول...

أرجوا التوفيق لكل المسيحيين الشبه مضطهدين في العالم العربي المتخلف. لم تشر أيضا إلي أن يوم الإضراب يوافق الحادي عشر من سبتمبر يوم ضرب الإرهاب الإسلامي بأطنابه في العالم.
تحياتي
ملحد من موريتانيا

فرعون يقول...

اذيك يا احساس......
انت عاوز تعرف تاريخ الاناجيل ..
انجيل متى من سنة 60 الى سنة 100 م
انجيل مرقس من سنة 48 الى سنة 73 م
انجيل من سنة 70 الى 100 م
انجيل يوحنا من 80 الى 110 م
لكل من الأناجيل الأربعة خاصياته المميزة له التي تفرد بها عن غيره بسبب غرض الكتابة ونوعية الأشخاص الذين كتب إليهم كما كانت.

لقد كتب متى البشير وجهة النظر اليهودية لأن إنجيله للمسيحيين من أصل يهودي، ولقد اظهر لنا يسوع كالمسيا المنتظر الذي تمت فيه كل نبوات العهد القديم.

أما مرقس الرسول يكتب للامم بوجه عام وللرومان بوجه خاص، فقدم لنا قوة السيد المسيح للخلاص كما تظهر في معجزاته الكثيرة.

أما لوقا الرسول، فكان يكتب للمثقفين من اليونان، يكتب لهم بأسلوب أكثر من رائع. فقد ابرز نعمة السيد المسيح التي تشمل الساقطين والمنبوذين والفقراء والمساكين.

أما يوحنا اللاهوتي فهو يُظهر يسوع كالكلمة المتجسدة المساوي للآب رداً على بعض الهرطقات التي ظهرت في ذلك الوقت وأضاف ما لم يذكره باقي الرسل

واذا لقيت انجيل مستخبى او شئ من هذا القبيل ارجو انك توريهونى . وتعطينى انجيل مختلف عن الاخر .. وانا مستنى .
اما انا فممكن اجيبلك اربع قرانات مختلفين عن بعض وايضا المخطوطات التى تختلف عن القران الحالى ...
مع انك وصفتنى بالاهبل . لكن ما علينا
قولى انت ايها العلامة الكبير العاقل .
هل القران الحالى هو نفسه المكتوب فى اللوح المحفوظ؟؟؟؟؟؟
ارجو الاجابة عن هذا السؤال

واحب اعرفك ان الاضراب جاب نتائج حلوة . وبعض المسئولين قامو بتقديم مشروع دور العبادة الى مجلس الشعب .
تحياتى لك وارجو الرد على وانا مستنى

احساس لسه حى يقول...

سيبك من القران

احنا مش بيظهر لينا قرأن وهما بيحفروا وبيبحثوا

زى الاناجيل اللى بتظهر كل شوية

انا مرقم علشان ترد بوضوح من غير لف ودوران


ارقم تانى

1111111111


الفليم روحت شوفته وفين تعليقك عليه

http://www.youtube.com/watch?v=-NMV654r8l0&feature=related


2222222222

إنت ماسمعتش عن نسخة سيناء ؟
إنت ماسمعتش إن الإصحاح اللي فيه قيامة المسيح ينتهي عند الآية 8 و ليس 20..يعني المحرفين زودو 12 آية؟
إنت ماسمعتش عن فروق الترجمة في نسخة سيناء و إنها مختلفة كثيرا عن الإنجيل الحالي ؟
إنت ماسمعتش الراجل على البي بي سي و هوا بيقول صحيح النسخ مختلفة كثيرا لكن مش عاوزين الناس تقلق لان كلمة الرب تتطور..
و تتطور دي كلمة مخففة جدا من التحريف و التزييف و التقول على الله و الهرطقة


3333333


http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%86%D8%AC%D9%8A%D9%84


ده لينك ويكيبديا

هختارك منه اجابتى


تؤمن الكنيسة بأن كاتب إنجيل متى هو التلميذ والرسول متى، وكاتب إنجيل مرقس هو مرقس الذي كان ابن أخت القديس برنابا وتلميذاً للقديس بولس، وأما كاتب إنجيل لوقا فهو لوقا الطبيب وهو أحد تلامذة ومساعدي بولس في رحلاته التبشيرية، بينما كتب إنجيل يوحنا التلميذ يوحنا بن زبدي. غير أن التحقيق التاريخي لنسب كل إنجيل لصاحبه لم يحدث أبدا؛ خاصة وأنه لا يوجد أي إشارة من بعيد أو من قريب في المتون الإنجلية إلى كاتبيها، وهذا ما دعى بعض الداراسات التاريخية الحديثة أن تنسب تلك الأناجيل إلى مجهول.


وااخد بالك



لا يوجد أي إشارة من بعيد أو من قريب في المتون الإنجلية إلى كاتبيها،

طيب نكمل كلامنا


4444444444444444


عاوز تعرف الاناجيل المستخبيه والمفقوده

طيب خد عندك


http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%A7%D8%AC%D9%8A%D9%84_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AD%D9%84%D8%A9


الأناجيل المنتحلة

هي الأسفار التي لم يتم اعتمادها في المجامع الكنسية التي أعتمدت أناجيل محددة وجمعتها في كتاب تم أختيار أسم "bible" بايبل بالاتينية وترجمتها الكتاب والترجمة العربية المعتمدة الكتاب المقدس وما عداها من اناجيل تصنف كأناجيل منتحلة بمقابل الأناجيل الكنسية القانونية

سؤالى هنا مين اللى اعتمدها ومين معتمدش اناجيل المسيح ولا مين



أناجيل الطفولة



تندر المعلومات عن طفولة المسيح في الأناجيل القانونية وبداية حياته مع أمه مريم العذراء ، وتوجد المعلومات في أناجيل من القرن الثاني تسمى "أناجيل الطفولة" لم يتم أعتمادها كأناجيا قانونية ومنها


أناجيل منافسة للأناجيل القانونية


توجد أناجيل في بدايات المسيحية ودارت الخلافات حولها وتبقى تفاصيل محتواها فقط بسبب الهجمات عليها من الخصوم لها ومنها


إنجيل بطرس


إنجيل بطرس هو أحد الاناجيل التي لا يعترف بها باعتبار انها كتبت بوحى أو أنها من الأسفار المقدسة وقد اكتشف هذا الإنجيل بمقبرة بمنطقة أخميم في مصر عام 1884 م.

إن إنجيل بطرس مكتوب باللغة اليونانية، ويرجح الباحثين أنه كتب خلال القرن الثاني الميلادي وأنه كان مستعملاً في ذلك الوقت باعتباره إنجيلا شرعيا أو رسميا، غير أن النسخة المكتشفة لهذا الإنجيل غير كاملة، ولكن ما بقى منها يصور اللحظات الأخيرة في حياة المسيح، ويتفق مع الأناجيل الأخرى في بعض التفاصيل



إنجيل مريم


إنجيل مريم المجدلية اكتشف عام 1896 في مخطوطة بردي تعرف باسم مخطوطة برلين أو أخميم اشتراها في القاهرة الباحث الألماني كارل راينهاردت.

كفايه عليك دول تذاكرهم وترد بس اوعى ترد بكلام فارغ وملهوش معنى

واهم رد احب اعرفه


مين اللى قال دول اناجيل صح ودول غرض
مين اللى منع انجيل ورفضه ووافق على انجيل

مين الشخصية الرسوليه اللى عملت كده

مستنى

فرعون يقول...

يا عم الاحساس ........
انا مالى وما نسخة سيناء. انا لا اعترف بشئ خارج الاناجيل الاربعة . فسيبك من التوهان فى المواضيع الخارجية
واذا كانت هناك اناجيل اخرى فهذا لا يؤثر فى صحة الانجيل الاصلى . وانما الموثر هو ان يكون لنجيل مزكور فيه محمد ونحن حرفناه " كما تدعون " فهاتلى انجيل غير محرف به زكر رسول الاسلام.....
لكن تقول نسخة سيناء ونسخة معرفش ايه.. هذا لا يؤثر فى الحوار
انا اريد انجيل به تحريف واضح ويقول ان محمد رسول ..
انا ممكن امتب شوية خزعبلات فى كتاب واقول انه ده القران .... ارجو انك تكون فهمت قصدى
اما سؤالك ....من الذى قال ان الاناجيل صحيحة وغيرها خطا ..
لم يعرف لفظ" انجيل " الا من خلال انجيل المسيح الذى يعنى البشارة السارة ...اما ما تتكلم عنه فهذا غير متوافق مع خطة الفداء التى هى اساس الانجيل .. مثل انجيل برنابا .

اما انجيل مريم الذى كتب فى القرن 17 فهذا بالذكاء كدة معروف انه ليس ضمن انجيل المسيح .لانه كيف يكتب انجيل بعد 1700 سنة من المسيح ...

ثم فى اول حديثك تقول سيبك من القران
ليـــــــــه
هو السؤال صعب للدجة علشان متجاوبش عليه
اشمعنى انا بجاوبك على كل الاسئلة؟؟؟؟؟
ما ذال السؤال قائم
هل القران
الحـــالى
هو الذى فى اللوح المحفوظ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تحياتى

احساس لسه حى يقول...

ازاى انت مالك

هو انت مهما تظهر من نسخ للانجيل عادى بالنسبالك

ومش معنى الااناجيل الاربعة اللى بتعترف بيها

مين اللى حدد ان ده الكتاب المقدس وغيرها من الاناجيل مش كتال مقدس

واعيد سؤالى تانى اللى بتقول جاوبت عليه




الأناجيل المنتحلة

هي الأسفار التي لم يتم اعتمادها في المجامع الكنسية التي أعتمدت أناجيل محددة وجمعتها في كتاب تم أختيار أسم "bible" بايبل بالاتينية وترجمتها الكتاب والترجمة العربية المعتمدة الكتاب المقدس وما عداها من اناجيل تصنف كأناجيل منتحلة بمقابل الأناجيل الكنسية القانونية

سؤالى هنا مين اللى اعتمدها ومين معتمدش اناجيل المسيح ولا مين




واعيد تانى الاناجيل اللى كتنبهالك وبتواريخ مش عارف انت جايب التواريخ دى منين



أناجيل الطفولة



تندر المعلومات عن طفولة المسيح في الأناجيل القانونية وبداية حياته مع أمه مريم العذراء ، وتوجد المعلومات في أناجيل من القرن الثاني تسمى "أناجيل الطفولة" لم يتم أعتمادها كأناجيا قانونية ومنها


أناجيل منافسة للأناجيل القانونية


توجد أناجيل في بدايات المسيحية ودارت الخلافات حولها وتبقى تفاصيل محتواها فقط بسبب الهجمات عليها من الخصوم لها ومنها


إنجيل بطرس


إنجيل بطرس هو أحد الاناجيل التي لا يعترف بها باعتبار انها كتبت بوحى أو أنها من الأسفار المقدسة وقد اكتشف هذا الإنجيل بمقبرة بمنطقة أخميم في مصر عام 1884 م.

إن إنجيل بطرس مكتوب باللغة اليونانية، ويرجح الباحثين أنه كتب خلال القرن الثاني الميلادي وأنه كان مستعملاً في ذلك الوقت باعتباره إنجيلا شرعيا أو رسميا، غير أن النسخة المكتشفة لهذا الإنجيل غير كاملة، ولكن ما بقى منها يصور اللحظات الأخيرة في حياة المسيح، ويتفق مع الأناجيل الأخرى في بعض التفاصيل



إنجيل مريم


إنجيل مريم المجدلية اكتشف عام 1896 في مخطوطة بردي تعرف باسم مخطوطة برلين أو أخميم اشتراها في القاهرة الباحث الألماني كارل راينهاردت.

كفايه عليك دول تذاكرهم وترد بس اوعى ترد بكلام فارغ وملهوش معنى


واعيد سؤالى تانى


مين اللى قال دول اناجيل صح ودول غرض
مين اللى منع انجيل ورفضه ووافق على انجيل

مين الشخصية الرسوليه اللى عملت كده



اما بقه القران فمعندناش مخطوطات بتظهر من القران كل شوية

ولو فى مخطوطات بتظهر مختلفه عن القران الحالى احب اعرف ظهرت امتى من حضرتك


واجاوب على سؤالك


هل القران
الحـــالى
هو الذى فى اللوح المحفوظ ؟


لو عندك مخطوطات للقران تانى احب اشوفها وقولى اكتشفوها فين فى سيناء ولا نجع حماد ولا اللى اعلنته بريطانيا فيين


ومتنساش تجاوب على اسئلتى مين اللى حدد الاناجيل وقال ده يمشى وده يتحرق

بالاسم يا ريت وامتى

فرعون يقول...

يا احساس.....
المفروض انك انسان فاهم ومتعلم ..
انا بقولك الكتب دى ظهرت تحت اسم انجيل فى القرون الاخيرة يعنى بعد المسيح ب1700 سنة ...مش معقول هيكون واحد فيهم هو الصحيح . والذى كتب ايام المسيح هو غلط ..ولا انت ايه رايك
يعنى لو واحد كتب قران سنة 2009 وقال هو القران الصحيح .مش معقول انت هتصدقه اكتر من الحفظة الاربعة الذين كانو يكتبو القران ايام محمد...
يعنى لو تسمح وتتكرم وتجيبلى انجيل ظهر فى ايام المسيح غير الاربعة يبقى كتر خيرك
انما تقولى انجيل فلان وعلان فهذا لا اعترف به
اما عن مخطوطات القران التى وجدت فى سمرقند وكانت الذهول لانها تختلف عن القران الحالى
ايضا مخطوطة توبكابى فى استمبول والتى منعت السلطات الاطلاع عليها او تصويرها ..لماذا
ومخطوطة صنعاء التى وجد بها ان النصى القرانى الاصلى ممسوح ومكتوب نص اخر غيره . مع وجود اثار من النص القديم

وانظر الى هذه المخطوطات التى تؤكد كلامى http://www.freecopts.net/arabic/component/content/article/48/373
ايضا هذا اللينك وفيه الاختلاف ظاهر
http://www.freecopts.net/arabic/component/content/article/48/566
لو عاوز تانى
http://www.tareqyaso3.com/forum/showthread.php?t=1462

اما عن سؤالى فانت لم تجبنى انت قلت انا هجاوب ولم تعطينى اى اجابة .انت بتلاعبنى ولا ايه
لو معندكش رد على السؤال قول .
وانا اسأل حد تانى .
تحياتى

احساس لسه حى يقول...

فرعون

طيب ينفع تتكلم اى كلام وملهوش معنى مع انسان متعلم

اول كذبة



انا بقولك الكتب دى ظهرت تحت اسم انجيل فى القرون الاخيرة يعنى بعد المسيح ب1700 سنة

طيب دى مش كذب برضوا هتخلينى اكرر التعليقات ليه



أناجيل الطفولة



تندر المعلومات عن طفولة المسيح في الأناجيل القانونية وبداية حياته مع أمه مريم العذراء ، وتوجد المعلومات في أناجيل من القرن الثاني تسمى "أناجيل الطفولة" لم يتم أعتمادها كأناجيا قانونية ومنها



من القرن الثانى ده مش كلامى


توجد أناجيل في بدايات المسيحية ودارت الخلافات حولها وتبقى تفاصيل محتواها فقط بسبب الهجمات عليها من الخصوم لها ومنها


ده برضوا مش كلامى لما تخش اللينكات اللى سيبهالك هتعرف




إنجيل بطرس


إنجيل بطرس هو أحد الاناجيل التي لا يعترف بها باعتبار انها كتبت بوحى أو أنها من الأسفار المقدسة وقد اكتشف هذا الإنجيل بمقبرة بمنطقة أخميم في مصر عام 1884 م.

إن إنجيل بطرس مكتوب باللغة اليونانية، ويرجح الباحثين أنه كتب خلال القرن الثاني الميلادي وأنه كان مستعملاً في ذلك الوقت باعتباره إنجيلا شرعيا أو رسميا، غير أن النسخة المكتشفة لهذا الإنجيل غير كاملة، ولكن ما بقى منها يصور اللحظات الأخيرة في حياة المسيح، ويتفق مع الأناجيل الأخرى في بعض التفاصيل



اه مش معنى انه اكتشف من ميت سنه ولا حتى سنه يبقا لسه حديث الكلام واضح


ويرجح الباحثين أنه كتب خلال القرن الثاني الميلادي وأنه كان مستعملاً في ذلك الوقت باعتباره إنجيلا شرعيا أو رسميا، غير أن النسخة المكتشفة لهذا الإنجيل غير كاملة،


كفاية الاتنين دول علشان تعرف انك كذاب وان فى اناجيل موجوده غير اللى خلوهالك قانونية

قبل ال1700 سنه بعد المسيح اللى جى تقولى عليها

وعندك اساميها

الكذب عيب فى المعلومات

طلع كل انجيل وشوف من كام سنه موجود حتى لو اكتشفوهم النهاردة ما ربنا بيكشف الاناجيل دى علشان اللى مش بيفهم يفهم


واهم سؤال تانى هكرره


مين اللى قال دول اناجيل صح ودول غلط

دول قانونيين ودول غير قانونيين

مين اللى منع انجيل ورفضه ووافق على انجيل

مين الشخصية الرسوليه اللى عملت كده


نصيحة اخيرة

وانت لو مش عارف ان ايام الاناجيل الاربعة كان فيه اناجيل كتير تبقى مصيبه وعيب تتكلم فى المدونة على المسيحية


اما سؤالك بخصوص القران لعدم التشتيت هجاوب عليه لما تعمله بوست مخصوص بس ما تعملهوش قبل ما تجاوب عن موضوع الاناجيل وكل اسئلتى

نخلص الاناجيل وناخد معلوماتك عنها

هعلق على بوستك عن القران


مستنى رد ما يكنش فيه اى كذب ولا معلومات غلط وملهاش معنى

زى الاناجيل اللى ظهرة بعد المسيح ب1700 انت سنه اولى معلومات اناجيلية بقه

احساس لسه حى يقول...

وعلشان متلفش وتدور

اللينك اهو

http://www.ebnmaryam.com/hammady.htm

ومنه


كان قد تم العثور قبل ذلك بنصف قرن- في مصر أيضا- على قصاصة من ورق البردى تحتوى على جزء من إنجيل توماس، مكتوب باللغة اليونانية، وهذه هي المرة الأولى التي يتم فيها العثور على الكتاب كله. كما تأكد كيسبيل عند مراجعته لصور باقي المجلدات من أنها تحتوى على 52 نصا ترجع كلها إلى القرون الأولى للتاريخ الميلادي، من بينها أناجيل لم تكن معروفة من قبل، مثل إنجيل توماس- أوتحتمس في المصرية القديمة- وإنجيل فيليب وإنجيل الحق وإنجيل المصريين، إلى جانب بعض كتابات منسوبة للحواريين، مثل كتاب جيمس- يحمس في المصرية- و رؤيا بولس وخطاب بطرس إلى فيليب.

و ليس هناك خلاف بين الباحثين بشأن الوقت الذي تم فيه إخفاء هذه المجلدات، خلال النصف الثاني من القرن الرابع للميلاد. ومما يؤكد هذا التاريخ أن الكتابات التي وجدت على أوراق البردى المستخدمة في تبطين الأغلفة الجلدية للمجلدات تنتمي إلى تلك الفترة. وهذه هي الفترة التي قامت خلالها كنيسة روما- على أثر تحول الإمبراطورية إلى الديانة الجديدة- بإحراق كل الكتابات التي تتضمن معلومات مخالفة لتعاليمها وهى الفترة التي تم فيها حرق مكتبة الإسكندرية- بما في ذلك معهد اللاهوت المسيحي- التي كانت قائمة في معبد السرابيوم.


واللينك ده كمان


http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%B7%D8%A7%D8%AA_%D9%86%D8%AC%D8%B9_%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%8A


ومنه الكلام ده

تمتد مجموعة نجع حمادي زمنياً من نهاية القرن الثالث إلى بداية القرن الرابع الميلادي. وتحتوي هذه المخطوطات على الأناجيل والكتابات الغنوصية، مما كان لها شأن عظيم في معرفة الغنوصية التي كانت آدابها مجهولة حتى منتصف القرن التاسع عشر الميلادي


كما تنبع أهمية مخطوطات نجع حمادي، أيضاً، مما نعرفه عن أن كنيسة روما منذ أن تحققت لها السيادة السياسية -بعد ما أُثير عن اعتناق الإمبراطور ’قسطنطين الكبير‘ (285 م ؟ ؛ وحُكمه المنفرد: 323-337 م) للمسيحية- قامت بحرق بعض الوثائق والكتابات الهامة عن المسيحية الأولى التي رأت أنها متعارضة مع تعاليمها وسيادتها، ومنذ ذاك الوقت فُقِدت الكثير من المعلومات عن تاريخ المجموعات المسيحية الأولى. وعلى الرغم من اضطهاد الرومان لمسيحيي مصر، إلا أن بعض الرهبان المصريين نجحوا في إخفاء العديد من المخطوطات المسيحية القبطية في كهوف صعيد مصر

انت ملكش دعوى بالمحروق خلينا فى اللى موجود بس

خش اقرى ورد بس بلاش رد زى اللى قولته مفيش اناجيل ظهرت باسم اناجيل الا بعد 1700 بعد الميلاد

احسن ازعل منك

فرعون يقول...

يا احساس
يظهر انك بتلف وتدور . او مش عاوز تفهم
انا قصدى " اذا كانت الكتب التى تكلمت عنها هى من ضمن الاناجيل فلماذا لم تظهر الا مؤخرا . لما لم تظهر كلها فى نفس وقت ظهور الاناجيل الصحيحة .. ارجو انك تكون فهمت
ولماذا لم يتم التعرف عليها او زكرها على الاقل من بعض الباحثين ...

ظهورها فى هذا الوقت المتاخر ليس له معنى الا انها مثل انجيل برنابا

اما عن سؤالك من الذى حدد الاناجيل الاربعة . فهذا الامر حدده الله بان وضع حد للبدع التى قامت فى القرن الثالث
من قبل اريوس واخرين انكروا لاهوت المسيح . وعلى اثره تم انعقاد المجمع المسكونى الذى قام بطرد اريوس من الكنيسة .

المعروف ان الاناجيل الاربع هى اول اناجيل كتبت وعليه لم يتم اعتماد كتابات اريوس واخرين معه
والا لو هناك شئ صحيح لاعتمدته الكنيسة
وهذا دليل على ان كل ما كتب غير الاناجيل الاربعة هو من هرطقات الاريوسيين.

وللمرة العشرين اقول لك انا لا اعترف الا باناجيل الاربعة

لا يوجد شئ اسمه انجيل توماس ولا انجيل بطرس .
وللعلم انجيل توماس هو مطابق لانجيل لوقا .ولا يختلف عنه
فاذا كنا نبحث عن شئ يريحنا وناخد اللى على مزاجنا كنا اعتمدنا اجيل توماس
يا احساس............
الله لا يحتاج الى احد كى يحدد كلامه الصحيح
نحن ليس كالحفظة الذين نسوا نصف ايات القران
بل ورسولك ايضا نسى اشياء كثيرة
بل والله ايضا ينسى فى القران


ماذال سؤالى بلا جواب
اللوح المحفــــــــــــوظ؟؟؟؟؟؟؟

احساس لسه حى يقول...

فرعون

انا هجاوب على كل اسئلتك مستعجل ليه ده انا بتعرف منك على معلومات

بس كلامك مش صح للاسف

اذا كانت الكتب التى تكلمت عنها هى من ضمن الاناجيل فلماذا لم تظهر الا مؤخرا . لما لم تظهر كلها فى نفس وقت ظهور الاناجيل الصحيحة


مين الحمار اللى فهمك انها مكنتش موجوده امال النسخ القديمة دى جت ازاى اذا مكنتش موجوده

دى النسخ اللى فضلت من النسج اللى كانت موجوده

ومين قالك ان لم يتعرف عليها روح اقرى تاريخ الاناجيل من كتاب محترمين وهتعرف الحقيقه وان الاناجيل دى كانت موجوه بس الكنيسه كانت بتحرق اى نسخ ودول اللى نجوا من محو الاناجيل

اديك اللنكات ولا تكتب فى جوجل كلمة تاريخ الاناجيل وتعرف لوحدك

اسيبك تعرف لوحدك

دى اول نقطة


انجيل برنابا قولتوا ان نسخته لسه قريبه

طيب مخطوطات نجع حمادى


ولا مخطوطات سيناء تاريخها هتقولوا عليها ايه كمان اللى من القرن التانى والربع الميلادى


سؤالى اللى حدد الاناجيل

مين اللى حدده الله...فهذا الامر حدده الله

يعنى الله كان فى المجمع المسكونى وقام بطرد اريوس افرض بقه اريوس اللى كلامه ماشى وطرد المخرفين التانين كنت هتقول برضوا ان الاناجيل حددها الله


المعروف ان الاناجيل الاربع هى اول اناجيل كتبت وعليه لم يتم اعتماد كتابات اريوس واخرين معه
والا لو هناك شئ صحيح لاعتمدته الكنيسة



هى الكنيسة اللى اعتمدت الاناجيل

اشطه عليك يعنى شوية رهبان على قسيسين هما اللى قالوا دول الاناجيل وغيرها لا

وانت زى الباشا بتعترف بيها دلوقتى حتى لو كانوا غلطانين

ولو ظهر انجيل تانى حتى لو كان من سنة 40 ميلادى مش هتوافق عليه لان المجمع والناس اللى فيه قالوا مفيش غير الاربعة دول وبس


معلش مش كل المسيحين مغفلين زى حضرتك واكيد فيهم اللى هيقرا المخطوطات اللى بتظهر ويعرف انه كان مخدوع ويفوق

فاذا كنا نبحث عن شئ يريحنا وناخد اللى على مزاجنا كنا اعتمدنا اجيل توماس
يا احساس............


طيب وليه متعتمدوش اناجيل جديده تعملوا مجمع سكسكونى جديد والرهبان يتجمعوا ويشوفوا الاناجيل اللى ظهرت

ويتفقوا مع بعض ده يمشى وده لا ده كلام المسيح وده هرقطه

مش ربنا بيكون معاهم وهو بتوع المجمع القديم احسن من مسيحى الان ولا ايه


صحيح الله مش محتاج اللى يحدد كلامه القسيسين والرهبان ففقط اللى بيحدودوا

ياااااااه على التخاريف

ده اخر كلام عندك

ان المجمع اللى حدد الاناجيل

وانت مش هتوافق الا على اللى حدده المجمع ده

لو معندش غير الكلام ده ابقى اعمل بوست بقه عن القران ابقى ارد عليك بيه

للاسف دين مفكك لا يؤمن بيه الا الاغبياء

بالذات لو بيحبه ومهتم بيه زيك


ومعلش علشان بوست القران اوقف حظر التعليقات لان ده فيه ظن سئ والله اعلم مين بيرد عليك ومش بتنزل تعليقه

مستنى لو عندك رد غير المجمع اللى حدددلك الاناجيل

ومستنى بوست سؤال عن القران

فرعون يقول...

يا احساس........
انت بتلف وتدور ليه
انا قلت ان الله وضع حد للهرطقات
وطرد اريوس من الكنيسة لانه مهرطق
وهذا تم فى كلمة الله فى المجمع الذى قال ان اريوس مهرطق
انا لم اقول ان الرهبان هما الذين وضعوا هذا الحد
والا كان نجح اريوس وهرطقته خالت على الناس
انت تعرف وانا اعرف ان الحق هو الذى ينتصر
ولو كان الحق عند اريوس لانتصر على المجمع
وقامت الاناجيل التى تقول انت عليها
وكانت الكنيسة وضعتها
ولكن لان الحق فى الانجيل فقد انتصر الحق على الباطلل

ارجو الا تحول الكلام وخليك محايد ولا تدافع بالكزب عن شئ لا صحة له


وانا قلت للمرة العشرين ان المجمع لم يحدد الاناجيل لانها موجودة مسبقا.
اما الذى حدده المجلس هو هرطقة اريوس
ولو قريت تاريخ الكنيسة هتعرف ان الاناجيل الاربعة هى التى كانت حتى قبل انعقاد المجلس

نحن لا ندافع عن الله كما تفعلون انتم بالسيف
نحن نترك الله هو الذى قادر على كل شئ
وقادر ايضا ان يحمى كلامة

واذا كانت الاناجيل التى تتكلم عنها هى اقدم من اناجيل الاربعة فبالتاكيد هيكون فيها زكر محمد ونحن حرقناها
وبالتالى نكون نحن حرقنا ولم نحرف

فلا داعى للتحريف فى حال حرق الكتاب كله

فارجو انك تعطينى نص من المتبقى فى هذه الاناجيل يزكر فيه اسم محمد

ولا احنا حرقنا الايات اللى فيها محمد بس

وهو تحريف ولا حرق؟؟؟؟؟؟


يعنى نحن جمعنا كل الاناجيل التى انتشرت وحرقناها
وبعدين كتبنا غيرها

هذا الكلام لا يصدقه عقل


كتاب الله يا احساس لا يتغير مثلما حدث فى القران من الحجاج. الذى غير كثيرا فى القران
واعتقد انك لم تنظر الى المخطوطات وتكتب باجتهاد مثل المشايخ

اديك اللينك ده فى حوار مع عمر اديب والتحريف واضح فى القران
وبقدرة قادر تحولت "الالف" الى "هاء"

http://www.youtube.com/watch?v=_6jlfEgvF4s&feature=player_embedded


هو بالعافية يا احساس ...

وانا مش هحرمك من بوست عن مخطوطات القران ..
بس ياريت تستحملنى لانى باحث ولا اريد سوى الحق


وماذال السؤال قائم
اللوح المحفـــــــــــــوظ؟؟؟؟؟

تحياتى

احساس لسه حى يقول...

فرعون

انا ولا بلف ولا بدور

قولت ان الله وضع حد للهرطقات

بس الله ماله ومال الاجتماعات اللى حصلت ان هتخلى تحريف وجهل البشر فعل الله ليه باى صفة تقول ان الله هو اللى فعل هذا الله يعلم ما سيفعله البشر لاكن ما يفعله بل فعله رهبانكم وقسيسيكم


وانت تعرف ان الحق هو الذى ينتصر


طيب ما الاسلام انتصر على الكفار والفرس والروم

ما تقول ان الاسلام هو الحق ايضا ولا هنا هتغير عقليتك ووجههت نظرك

مش دائما الحق ينتصر وساعات الباطل يكون ليه مصالح وينتصر كما حدث فى المجمع


ما انا عارف ان الاناجيل الاربعة كانت موجوده قبل المجمع

بس عارف ان كان يوجد اناجيل غيرها كثيرة مش معنى اختاروا الاناجيل دى بس

سؤال بس علشان اعرف عقليتك سنة 300 او400 ميلادى كان فيه كام انجيل والعهد الجديد كان شكله ايه


واوعى تقولى كان فيه بس الاربعة اناجيل دول اصل انا مجبلكش لينكات وفيها تواريخ اناجيل وانت تقولى مكنش فيه الا الاربعة

يبقا هقولك انك مغفل وروح اقرى تاريخ او جبلى مصدر تاريخ الاناجيل اللى بتجيب منه بس يا ريت يكون مصدر محايد معترف بيه مش كتاب القس زكريا الشاذ ولا مهلبية بتاعت الدعارة

وانا بكلمك عن وجود اناجيل ولا جبتلك سيرة محمد فيها ولا الحورات اللى عاوز تبعدنى بيها عن الموضوع الاساسى

وهو تحريف ولا حرق؟؟؟؟؟؟


هو مينفعش الاتنين مع بعض

سؤال غريب مينفعش احرق اناجيل واحرف فى بعضها ايه المشكلة يعنى

والكلام عن القران لما نخلص تاريخ الااناجيل والاناجيل المفقود

وسؤالى مره تانى


سؤال بس علشان اعرف عقليتك سنة 300 او400 ميلادى كان فيه كام انجيل والعهد الجديد كان شكله ايه


منتظر اجابة بالمصادر اصل كلامك بصراحه مرسل وكله غير حقيقى

ولينكاتى الفلى فيها تاريخ الاناجيل والاناجيل المفقوده
اهيه

http://www.youtube.com/watch?v=-NMV654r8l0&feature=related



http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%86%D8%AC%D9%8A%D9%84



http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%A7%D8%AC%D9%8A%D9%84_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AD%D9%84%D8%A9



http://www.ebnmaryam.com/hammady.htm



http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%B7%D8%A7%D8%AA_%D9%86%D8%AC%D8%B9_%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%8A



مستنى لينكاتك

احساس لسه حى يقول...

انت ضحكتنى بلينك عمرو اديب اللى فيه شرحه

هو انت خبير فى الخطوط القديمة والكوفى

دى فرق خطوط مش تغير فى كلمات ومعانى زى الانجيل ولا اجبلك من الاناجيل الفرقات اللى بالالاف وكل ترجمة مختلفه عن التانيه

وكل زمن بيغيروا فيه الترجمه علشان الفضايح

انا كنت فكرك هنجبلى اية زيادة ولا ايه مش موجوده يا جدع

على العموم برضوا الكلام على القران لما تخلص تاريخ الاناجيل بالمصادر بتعتك

ونشوف مين مصادره اكثر حيادية

فرعون يقول...

اذاى يا احساس...
اذاى الله ماله ومال الاجتماعات اللى حصالت ..انت بتقول كلام وخلاص .
الله هو المدبر . وهو القدير .
يعنى الله يتدخل فى كل شئون حياتنا ولا عندك غير كدة وان الانسان هو الذى يحدد ان كلام الله صح ام خطأ
الله يحمىكلامه وليس الانسان كما تفعلون انتم بحماية الله بالسشيف والدليل " اقتل المشرك "

فعلا مش دايما الحق هو اللى ينتصر
وينتصر فى حالات محورية لها قيمة كبيرة مثل كلام الله
مش معقول ربنا هيسيب كلامه وينصر الباطل عليه
ومن امثال انتصار الباطل هو انتصار الاسلام فى بعض الغزوات

وحتى الغزوات نسبتوها لله . وان الله هو الذى امر بالقتل والذبح للابرياء

تحريف ولا حرق ؟؟؟ لا طبعا مينفعش الاتنين مع بعض لان الذى يحرف اناجيل العالم كله ويعيد صياغنها مرة اخرى لن يكون عبيط للدرجة ان يترك ورائة اناجيل محروقة
والذى يحرق انجيل لن يصل زكائة وجبروته ان يحرف اناجيل العالم كلها 00
ثم انت جايبلى مواقع ليست محايدة انت جايب من ويكيبيديا وهذا الموقع اسلامى بحت

اما بالنسبة لسؤال كام انجيل سنة 300 فهذا واضح
عندكتابة الاناجيل الاربعة لم يكن هناك سواهم حتى بدأ فى القرن الثانى يظهر بعض الكتب التى تسمى اناجيل ولكن ليس كالانجيل الاصلى
وهذا يعطى نتيجة ان الاناجيل الاربعة كتبت منفردة دون وجود لاخر
وهم الاصل دون تحديد من اسقف وراهب
بعد ذلك ظهرت هذه الكتب ولكن لم تعطى اى اهمية من احد اطلاقا
ولذلك سميت الاناجيل المنحولة

ياريت تكون فاهم
وهذا لينك للمزيد
http://church-history.info/%d8%a7%d9%84%d8%a3%d9%86%d8%a7%d8%ac%d9%8a%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%84%d8%a9/%d8%a7%d9%84%d8%a5%d9%86%d8%ac%d9%8a%d9%84-2.html


نرجع اعمر اديب
انا لست خبير فى الخط الكوف
وانت ايضا ليس كذلك
هى واضحة زى الشمس
ان الشيخ يقول ان "الالف" الموجودة فى "هذا" ليست الف ولكن هاء لان شكل الهاء فى الكوفى مثل الالف
ونسى الشيخ ان الالف الموجودة فى " الله " هى ايضا نفس الالف الموجودة فى " هذا "
والسؤال اذا كان كلامه صحيح فكلمة " الله " تبدا ايضا " بهاء "
يعنى حسب كلامة تقرأ" هلله"

ده اسمه لعب بعقول البسطاء
ماذال السؤال قائم
اللووووووووح المحفوووووووووظ؟؟؟؟؟

احساس لسه حى يقول...

والتعليق ده علشان تعرف انى مش مطنش كلامك كله

برضوا موضوع الخط ده محتاج حد يفهم فيه مش انت وانا


وكمان التحريف يبقا فى اية فى جملة مش حرف كتابى والخط العربى ليه اشكال كتير


لما تلاقى تحريف زى اللى فى اناجيلك وانت عارف الاختلاف بينهم ازاى فى الترجمة


فى المعنى والجملة شكلا وموضوعا

وسؤالك هجاوب علءيه بس ابعتلى لينك تانى يفضح كتابك المقدس زى اللى فات اللى قال بكل بجاحه

انهم شالوا وحطوا

زى الجملة دى الجديده



كان من الصعب على الكنيسة الناشئة أن تتخذ من هذه المؤلفات موقفاً رسمياً حازماً وشاملاً، لذا حصل ثمة تردد وتحفّظ في شأنها، وكان على الإحساس المسيحي العام وحده أن يقرّر مأخذه عليها، وامتدّ التردد الذي أحاط برؤيا القديس يوحنا إلى منتصف القرن الرابع الميلادي، حتى أجمعت الكنيسة فأُدرجت في قائمة أسفار العهد الجديد وكانت خاتمتها


ايه الكلام ده

حتى أجمعت الكنيسة فأُدرجت في قائمة أسفار العهد الجديد وكانت خاتمتها


الكنيسة ادرجت وصلتوا للدرجه دى

فرعون يقول...

انا شايف انك مبسوط باللينك يا احساس
وشايف برضو اللف والدوران
مشكلتك ان الكنيسة ادرجت السفر الاخير
يعنى القران هو اللى نزل فى يوم واحد
ومحدش جمع من هنا ومن هناك ولموه بع ما اتحرق مرتين
احنا السفر ده الهمنا الله الى انه سفر الكتاب المقدس .

اما القران قطعوه وحرقوه اكتر من مرة وبعدين تم تاليف واحد غيرة من الجاج ومن الدولة الاموية

يعنى سفر يوحنا محدش حرقة ولا حد قطعه
ولكن هو خاتم الاسفار

ولما انت مش بتفهم فى الخطوط بتعاكس ليه وتقول ان ده خط كوفى

وبتناقش ليه لما انت مش فاهم
ودليل عدم فهمك هو عدم اجابتك على سؤالى
((((( وبتقول .وكمان التحريف يبقا فى اية فى جملة مش حرف كتابى والخط العربى ليه اشكال كتير))))

التحريف اذا كان فى ايه او حرف واحد يبقى انتهى الموضوع لان الله لا يسمح بتحريف حرف واحد من كلامه

فما بالك لما يكون حرق المصحف كامل وتاليف غيره

اعتقد ان عثمان لما حرف المصحق مكانش التحريف فى حرف واحد
والا كان غير الحرف او الجملة وخلصنا

لكن هو حرق المصحف كامل
تفتكر ليه
هتعرف الكلام ده فى البوست القادم
بس ياريت متهربش من الاسئلة
زى كل مرة
تحياتى

حدث خطأ في هذه الأداة