الخميس، 9 أبريل 2009

20 قبطى ومسلم يحملون كفن لوالد قتيل الطيبة




الصلح خير" شعار يرفعه أهالي قرية الطيبة بمركز سمالوط بالمنيا غداً الأربعاء، عندما يحمل عشرة مسلمين وعشرة أقباط كفنهم لتقديمه لوالد القتيل يشوع جمال ناشد لإنهاء أزمة الإحتقان الطائفي الذي تعيشه القرية منذ الأحداث الطائفية التي ضربتها في أكتوبر الماضي واسفرت عن مقتل الشاب القبطي يشوع جمال ناشد.تُقام مراسم الصلح بحضور اللواء أحمد ضياء الدين محافظ المنيا والقيادات الأمنية والتنفذية والشعبية وأعضاء مجلسي الشعب والشورى ورجال الدين المسيحي والإسلامي، حيث يسير 20 قبطي ومسلم أمام أهالي القرية حاملين كفنهم لتقديمه لوالد القتيل على اعتبار أن الشاب قُتل أثناء الأحداث الطائفية دون أن يكون له أي تدخل في هذه الأحداث واعتبار موته مسئولية الجميع.صرح مجدى ملك رجل الأعمال القبطي وعضو مجلس المحافظة أن إقامة هذا الصلح سوف يعيد الهدوء والسلام للقرية بعد شهور من الإحتقان، مؤكداً أن اتفاق الصلح جاء برضى الطرفين دون أي ضغوط، ولا سيما أن هوية القاتل لم يتم الإستدلال عليها، وهو ما جعل الإتفاق يقوم على مشاركة أقباط ومسلمين في تقديم الكفن لإنهاء الأزمة واستقبال العزاء، مشيراً أن نتائج الصلح سوف تكون مبشرة بخير لأهالي القرية، لا سيما أن الطيبة من أكبر قرى محافظة المنيا وهي قرية تجارية إقتصادية تمتلك أكثر من 16 مصنعاً، وهو ما سوف يحقق الإستقرار لآلية العمل ويسمح بمناخ قوي للإستثمار بعيداً عن الإحتقانات والأجواء المشحونة داخل النفوس

هناك 12 تعليقًا:

غير معرف يقول...

طبعا احنا عايزين السلام ويارب تكون فاتحة خير وسلام علينا كلنا اقباط ومسلمين رانيا.

فرعون يقول...

العزيزة رانيا اشكرك على هذه الكلمات والرب يكون معنا جميعا

غير معرف يقول...

والله ما بيعمل الفتن دي الا اللى زيك
بجهلم وغبائهم وحقدهم
مش كده وبس
واصرارهم على غبائهم كمان

انتو مش هتسكتو الا لما تولعوها
وتلاقو المسملم والمسيحي بيقتلو بعض

كلها كام سنه وتشوف نتيجه افكارك يا صلبنجي

غير معرف يقول...

((((((((((((((((((((((((((((((((((((( اله ضائع يا ولاد الحلال ))))))))))))))
بمناسبة عيد الفصح الذي يحتفل به اليهود وكذلك المسيحيون الذين يؤمنون بما يسمي بالعهد القديم نهنئ الاخوة النصاري بعودة الطفل الآله الرب "يسوع" لآمه ونقول له ""الحمد لله علي سلامتك بعد أن تاه في اليهودية"القدس قديما"بعد ان كان يتفسح "يخرج فسحة مع أمه ام الرب وزوج أمه"uncle josefعمو يوسف النجار؟عريس الغفلة الذي تزوج "ماري"وهو في سن90سنة وهي في سن6سنوات ؟؟؟كيف حدث ذلك يا"لوقا " ياكذاااب؟؟؟هل كانت بايرة(عجوز لا يتزوجها أحد)ام قبيحة المنظر؟؟؟؟؟من أنت يا"لوقا" من أبوك ومن امك ومن أي البلاد أنت ؟؟؟طبعا أنت يالوقا شخصية وهمية ليس لك أصل ولا فصل علي رأي المثل المصري؟؟؟العريس "يوسف" والعروسة"ماري" كانوا مشغولين بالحب ونسوا الولد الآله ثلاثة ايام ؟؟اين ذهب الاله الطفل يانصاري ؟؟وهل يتوه الآله؟؟هل هذا كلام عاقليييين؟؟؟المهم الآله الخايب لم يفلح في المدرسة ولم يقبله معلم من سوء أدبه ؟حتي زملاؤه الاطفال لم يسلموا من شره فكان يشير الي من يغضب منه من الاطفال فيموت ؟؟هل هذا كلالالالام عاقليييين؟؟؟الاله بعد ان صار كبيرا ومعه تلاميذه الذين كان يمسح أرجلهم وهو عار من المنشفة التي كان يتغطي بها؟؟؟؟لم يعلم ان شجرة التين مثمرة؟؟الم أقل لكم كان خايب في الدراسة؟؟الاله يسوع تعرض لعملية خداع من "ابليس" الذي ضحك عليه كمن يضحك علي فلاح جاء من وراء الجاموسة علي رأي المصريين؟؟؟صعد "أبليس ب"يسوع" الجبل وأراه الارض كلهل ؟؟كيف يامؤلف الاناجيل الخيبان؟؟ألم تدرس "جغرافيا وتعلم ان الارض كروية ولا يمكن رؤية ما وراء الآفق؟؟؟=========================================================================ندخل في القصة الممتعة التي حدثت للآخت"مريانا" وهي تمثل أخت نصرانية حاصلة علي الدكتوراة في الفلسفة ولكنها للآسف الشديد لا زالت تؤمن بألوهية يسوع؟؟
مريانا خرجت من بيتها وعلى صدرها إلهها ….وبعد عودتها اكتشفت ضياعه ….فهرولت مسرعة الي الخارج تبحث عنه
مريانا: :الهي ضاع مني يا ولاد الحلال .محدش لاقاه

عم عبدالله
خير تبكين ليه يابنتي ؟
مريانا
الهي ضاع ضاع منى
عم عبدالله
الهك مين ؟
مريانا
يسوع كنت وضعه على صدري وضاع منى
أم بولس
مسكينه يا أختي
عم عبدالله
هو لو كان اله كان ضاع منك…روحي دوري عليه بعيد عني
مريانا
هو اله ونص
عم عبدالله

ربنا يشفى ويهدي
مريانا
الهي ضاع مني يا ولاد الحلال ….محدش لاقاه
أبو احمد
هو كان لابس ايه ؟
مريانا
كان من غير هدمه
أبو احمد
اله من غير هدمه ؟
مريانا
هما صلبوه كده انا مالي
أبو احمد
بعقلك كده اله يقلعوه هدمته ويضربوه ويبصقوا عليه ويسخروا منه ويصلبوه ؟
مريانا
لأنه اله محبه …فدانا بدمه الطاهر من لعنة الخطيئة

غير معرف يقول...

أبو احمد
كنش قادر يخلصكم من اللعنه من غير بهدلته من اللي يسوى واللي مايسواش ؟
مريانا
هو حر انت مالك …اله ويعمل اللي هو عوزه حد مشاركه
أبو احمد
وأنا مالي وأنا مالي !! …. روحي دوري عليه بعيد عني

أم إسماعيل

ايه اللي ضاع منك ده يا شابه؟ ده ابنك ؟
مريانا
ده ..أبن العدراء
أم إسماعيل
عدراء!!! هي لسه عذراء مش هي تزوجت يوسف النجار وخلفت يعقوب ولوسي وبقية ال7اخوة ليسوع؟هي زوجة مين بالضبط يوسف واللا الروح القدس واللا الآب والللا يسوع؟مش برضوا يسوع هو والآب واحد؟يعني يسوع تزوج من امه لينجب نفسه؟انا مش متعلمة كتييير لكن بافهم برضوا؟؟؟؟
مريانا
أم الرب يسوع
أم إسماعيل
هو ايه اللي تاه منك يا شابه ؟ اصل انا ماوخداش بالي كويس
مريانا
الهي يسوع
أم إسماعيل
بعقلك كده اله مولود !!!!
مريانا
مولود غير مخلوق
أم إسماعيل
أزاي يعني يا شابه …..مش هو مولود يبقى جه زى وزيك …انا صح؟مش قعد في بطن امه 9 شهور وسط النجاسة وخرج من فرجها ؟ ازاي مش مخلوق ؟هو كان فين بالضبط قبل حمل امه به؟؟؟
مش متعلمه …لكن لي عقل يوزن بلد.. بفهم بيه كويس
مريانا
اصلي انت ماعرفاش هو ليه وجودين أزلي وميلادي
أم إسماعيل
اللي بتقوليه مش داخل دماغي
مريانا
ولاانا انا حاصلة علي الدكتوراة في الفلسفة لكن دا واجب علينا الإيمان بيه …هم قالوا لنا كده
أم إسماعيل
فين عقلك يا شابه ؟
مريانا
قالوا لنا استخدموه في كل حاجه الا في الدين والعقيدة واخلعوه علي باب الكنيسة
أم إسماعيل
طبعا أم الهك كانت مرتاحه …نسوان ربنا كتبلها الراحة ونسوان كتب عليها التعب والشقه زينا يا حسره علينا
مريانا
مرتاحه أزاي يا حاجه ؟
أم إسماعيل
ابنها اله ….مش محتجلها في حاجه …لا بيرضع …ولا بيأكل…ولابيشرب…ولا يتشال.. ولا بيوسخ هدمته ….ولا يعملها على روحه وتغيرله الكفوله كل شويه ..
مريانا

لا …ده كان بيرضع من ثدي أمه وكان الآب يشاركه في الرضاعة وصورهم التذكارية مرسومة داخل الكنائس ماما ماري كان عندها حليب مقدس احسن من لبن البقرات الضاحكة"لافاش كيري"هاهاها وياكل ويشرب ويتشال زيه زي أي مولود ويعمل بيبيييه وكل شوية تغير له البامبرز كان الملاك بيجيب البامبرز من "كارفور" السماوي مش من سوبرماركت عادي؟؟؟
أم إسماعيل
يا الهي !!! قوليلي يا شابه هو إنسان ولا اله
مريانا
هو إنسان كامل ليه كل صفات البشر …واله كامل ليه كل صفات الإله …فهو ناسوت ولاهوت
أم إسماعيل
طيب أكيد أمه ولدته في مكان يليق بكونه اله ….ولفوه بالحرير ووضعوه في مضطجع من ذهب وياقوت ..وأكيد شهد ميلاده العظماء
مريانا

الرب يسوع ولد في حظيرة حيوانات …ووضع في مذود وغطوه بالقش ..وشهد ولادته الحيوانات؟؟أصله من صفاته انه خروف بسبع عيون وسبع قرون الهنا يسوع خروف المحبة للفداء؟؟؟

غير معرف يقول...

ام إسماعيل
الرب ولد في زريبة بهائم ….يا الهي يا لهي !!! وكمان يحطوه في البتاع ده اللي بيحطوا فيه الأكل للبهائم ….ويغطوه بالقش …ويشهد ميلاده البهائم …قلتي مولد بلعتها …قلتي ناسوت ولاهوت مشتها…قلتي يأكل ويشرب عدتها …لكن زريبه زريبه …يتولد في زريبه يا شابه ؟!!!!
مريانا
ايوه فهو تواضع من اجلنا …اله متواضع؟؟لكنه في العهد القديم كان اله مفتري خالص وكان بيسكر ويطلع نار من عينيه؟ وفي العهد الجديد طلع ندل لما أمه واخوته ويوسف راحوا يشوفوه وسط التلاميذ تبرأ منهم وقال لامه "مالي ومالك يامرأة ؟؟هؤلاء هم امي وأخوتي ؟؟انتي مش عارفة انه كان بيعمل خمرة من احسن الانواع؟المثل المصري بيقول "اليد البطالة نجسة؟؟؟وهو كان بيصدر الخمرة للاتحاد الاوربي بالعملة الصعبة؟لآن يوسف النجار طلع علي المعاش والمصاريف زادت؟؟؟
أم إسماعيل
الإله يتواضع ويجعل مولده في زريبة بهائم ؟ ربنا على المفتري
وان شاء الله مين اللي ولّد أم الإله….نزل ملاك واخرج الإله الجنين من بطنها ؟
مريانا

لا …هو اله خرج وحده مش محتاج حد يخرجه
أم إسماعيل
حيرتنني معاكي يا شابه …هو اللي أتولد من العدراء… ناسوت ولا لاهوت ؟
مريانا
الاتنين
أم إسماعيل
هما واحد ولا اتنين ؟
مريانا
اله واحد بطبيعتين …ناسوتيه ولاهوتيه …لا انفصال بنهم
أم إسماعيل
انا معكي يا شابه لأخر الخط …يسوع الإله الناسوتى خرج من بطن أمه ازاى ؟ مش ممكن يكون خرج زينا كده من مكان خروج الحيض النجس والبول
مريانا
الرب يسوع كانت ولادته طبيعية زيه زي أي إنسان
أم إسماعيل
و أكيد لما كان يحتاج يأكل ويشرب كان يخلق اللي نفسه فيه ويأكله أو يشربه …..طبعاً اله
مريانا
لا… كان زينا بيشتغل ويكسب ويصرف على نفسه فهو كان شغال نجار عند زوج امه يوسف النجاراللي تزوج مريم وهو في سن90سنة وهي في سن 12سنة وخطبها وعندها 6سنين ولمل دخل عليها ليلة الدخلة(الزفاف)وخلعت ملابسها امامه وجدها حبلي؟؟؟طبعا الكهنة قالوا كده ونقلوا هذا عن تمرجي(ممرض") كان يؤلف اناجيل اسمه(لوقا) وكان بيعمل اصحاحات سلامات علي الحبايب والله لو أخذ المطرب "أحمد عدوية اصحاح السلامات كانعملة شريط كاسيت ويشتريه الحشاشين من سائقي الميكروباص؟؟؟ ؟وأنا بيني وبينك غير مقتنعة ازاي يزوجوا مريم الشريفة بنت الشرفاء من رجل عجوز اكبر منها ب80سنة ؟؟هي كانت وحشة ام بايرة لم يتزوجها احد وهي في 6 سنين؟حاجة تلخبط ياختي؟؟؟
أم إسماعيل
وهو صغير مين كان بيصرف عليه ؟
مريانا
جوز أمه يوسف النجار فهو كان متكفل بحمايته ورعايته مع امه وكمان الرعاة المجوس أهدوا يوسف ومريم ويسوع ذهب كثييير عيار 18 من الهند وكمان بخور وكولونيا وكان يدلهم علي مكان يسوع نجم فوق رؤوسهم ولكن نجم بيشتغل بالبطارية؟؟؟ أم اسماعيل :نجم ازاي قريب من الرؤوس ؟ده كان يحرق الدنيا؟انتي باين عليكي بتكذبي؟؟؟ مريانا: لالالالا الكهنة قالوا كده ويوسف النجار مع ان عنده 95 سنة كان يقدر يمشي من فلسطين الي صعيد "مصر"علي حمار واحد هو ويسوع والعذراء لحماية يسوع من الرومان طبعا ياختي أنا مش مقتعة بالكلام ده بس يجب الايمان به لتنالي بركة يسوع ولكن الظاهر يوسف الحداد ظظ اااسفة نسيت مهنته هم قالوا لي هو بيشتغل نجار بس نجار موبيليا زي بتوع دمياط كدة عقبال ما تجوزي بنتك وتجيبي الموبليا من دمياط ؟؟؟؟تركوا الذهب وخافوا من الرومان ؟طيب حايروحوا فين ؟اليست مصر تتبع الدولة الرومانية وسوف يقبض عليهم الجنود الرومان؟؟؟طيب أزاي راجل عجوز مثل "يوسف النجار" يمشي الاف الاميال مع طفل رضيع ومريم النفساء علي حمار ولم يقبض علي الرومان؟؟طبعا يأخوتي أنا غير مقتنعة بهذا ولكن لا أستطيع تشغيل عقلي؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟ ؟

غير معرف يقول...

أم إسماعيل
حمايته …..بشر يحمي الرب يا شابه؟
مريانا
ايوه مش انا قلتلك انه كان زي وزيك ويحتاج زينا للرعاية والحماية …فقد كان هناك ملك يريد ان يقتله …فنزل ملاك من السماء وقال ليوسف اهرب بالإله لأنه في خطر
أم إسماعيل
ايه ؟!!!…..تقولي ان ملاك نزل وحذر يوسف جوز أم الإله.. بان الإله في خطر ويجب ان يهرب بيه طيب الملاك ما اخدش يسوع وامه ويوسف علي جناحه وطار مثل "علاء الدين" وكان اريح؟مش كدة حسن ياختي برضوا؟مش يسوع ابن الروح القدس اللي حبلت مريم منه ؟؟ حاجة تلخبط مش كده ؟؟؟؟
مريانا
ايوه
أم إسماعيل
طب مين بعت الملاك ليوسف ؟
مريانا
الأب
أم إسماعيل
اب مين يا شابه ؟
مريانا
الأب الإله
أم إسماعيل
الله !!!! امال مين اللي في خطر والملك كان عاوز يقتله ؟
مريانا
الابن الإله
أم إسماعيل
اب اله وابن اله…..هما واحد والا اتنين ؟
مريانا
هما واحد ….واحد …فالإله ليه تلاتة اقانيم …اب …وابن ….وروح قدس ….لكن دول كلهم واحد
أم إسماعيل
بتقولي ايه يا شابه تلاته لكن هما واحد … انا صح متعلمتش في مدارس لكن اعرف ان ….واحد ….وواحد …..وواحد…..يبقوا تلاته …..يمكن قصدك بالاقنوم اللي انت قلتي عليها ..حته…فالأب حته والابن حته والروح القدس حته وكلهم بيعملوا اله واحد
مريانا
لا….كل اقنوم اله في ذاته يتمتع بكامل صفات الألوهية
أم إسماعيل
يعني تلاتة آلهة !!!!
مريانا
لا……اله واااااااااااااااااااااااااااااااحد
أم إسماعيل

ماشي . إذا كان زي ما قلتي ان كل واحد من التلاته يتمتع بصفات الألوهية ..طاب ينفع يكون اله لو خدنا منه اقنوم الابن أو اقنوم الروح القدس ؟ريانا
اللي اعرفه وتعلمته انه الإله ثلاثة اقانيم متصلين غير منفصلين
أم إسماعيل
لما أرسل الأب ملاكه الي الابن …..كان فين ….والابن كان فين …والروح القدس كان فين ؟
مريانا
الأب كان في السماء …..والابن كان في الارض …والروح القدس معرفش كان فين
أم إسماعيل
انت قلتي كل واحد منهم كان في مكان يعني هما تلاته
مريانا

لا… هما واحد
أم إسماعيل

لا… تلاته
حبيبه
فيه ايه يا جماعه ….ايه اللي واحد وإيه اللي تلاته
أم إسماعيل
أنتي عندك كام سنه يا حببتي ؟
حبيبه
ست سنين
أم إسماعيل
واحد ….وواحد …..وواحد…..يبقوا كام ؟
حبيبه
تلاته
أم إسماعيل
سمعتي الطفله قالت تلاته مش واحد
مريانا
احنا اتعلمناها كده
أم إسماعيل
دى كلام ناس عقله ؟!!!
مريانا
سبيني في همي و الهي الي ضاع منى

غير معرف يقول...

عم حسن
ايه اللي ضاع منك قوليلي يمكن اقدر أساعدك
مريانا
الهي ضاع منى
عم حسن
مش انتم بتأكلوا لحم الرب ؟
مريانا
ايو
عم حسن
وبتشربوا دمه ؟
مريانا
ايوه؟وكمان بناكل لحمه ونشرب دمه في الفطيرة بتاعة القسيس
عم حسن
يبقى حد منكم طمع فيه كله وشرب دمه واكل لحمه؟طيب لم تدخلوا الحمام وتتبرزوا ؟هل ينزل الاله في المجاري؟أأأأه انا عرفت سبب سد المجاري كل شوية من أكل يسوع والبراز لاهوتي؟؟؟
مريانا
يا عقلك ….إيه الذكاء ده
عم حسن
من بعض ما عندكم
هادي
أنتي ضايع منك حاجه ؟
مريانا
الهي يسوع ؟
هادي
معلق على صليب
مريانا
ادي

لقد وجدته
مريانا
فين فين ؟
هادي
اسمعي الحكايه
مريانا
هو لسه في حكايه
هادي
انا كنت ماشي في الشارع ….وفجأة حدث زلزال عظيم
مريانا
وبعدين
هادي
وجدت ملاك نازل من السماء
مريانا
وبعددين احكي
هادي
ولما وصل للأرض دحرج حجر من على جانب الطريق
مريانا
وبعدين
هادي
وجدت شخص معلق على صليب قام وصعد الي السماء
مريانا
دي معجزة …..الهي قام بعد تلات ساعات من ضياعهالظاهر ان المعجزات في "مصر" كتيرة من ظهور العذراء فوق الكنايس وكمان يسوع قام من الموت مرة ثانية"أكيد المسلمين كلهم ح يتنصروا ؟يافرحتي؟؟؟ ….سوف اذهب وابشر الإخوة بالقيامة التانية للإله
هادي
المسيحيين دول غلابه كل حاجه يصدقوها
مريانا
بتقول ايه
هادي
ولا حاجه ….هذا هو الهك وجدته مرمي في الشارع …خلي بالك منه المرة التانيه
مريانا
شكرا على تعبكم؟؟؟؟بص يايسوع يابني و ياالهي وربي :خلي بالك من نفسك واوهي تتوه مرة تانية؟؟؟هالولويا؟؟؟المسلمين دول لا يفهمون يسوع بيعمل ايييييييه"؟؟؟؟؟؟؟؟؟ياأم جرجس من قضلك هاتي "كافولة" """بامبرز""عشان الرب يسوع عملها علي نقسه من ساعة ما تاااااه يا يسوع يا الهي "ننه هووووووه نام نام وانا اجيب لك جوز(زوج) حماااام؟؟؟؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

(((((((((((((((((((((((عزيزي المسيحي كيف تقبل ان تكون خروف او جدي!!!)))))))))))))
عزيزي المسيحي كيف تقبل ان تكون خروف او جدي؟؟!!!


قد يعترض البعض على العنوان أو الموضوع
لكن للأسف .... هذا ليس كلامي وإنما هو كلام الكتاب المقدس الذي يؤمن به كل مسيحي
فكل مسيحي للأسف الشديد لن يخرج عن واحد من اثنين .... أما خروف أو جدي
فإذا كان من الأبرار فهو خروف
أما إذا كان من الأشرارفهو جدي
بالطبع كل مسيحيي يتمنى ان يكون من الخراف المهم انه يتمنى ان يكون حيوان
أما إذا أراد أي مسيحي الا يكون حيوان فعليه ان يكفر بهذا الكتاب الذي ينسبونه إلي وحي الله زوراً
فالكتاب المقدس يدعى بان يسوع سوف يعود هو وملائكته و يجلس على عرش مجده ويجمع الأمم ...ويفصل بينهم كما يفصل الراعي بين غنمه ....فيجعل الخراف على يمنه وهم الإبرار الذين لهم الحياة الأبدية ...ويجعل الماعيز على يساره وهم الأشرار الذين لهم النار الأبدية
وتُحشَرُ لَدَيهِ جَميعُ الأُمَم، فيَفصِلُ بَعضَهم عن بَعْضٍ، كما يَفصِلُ الرَّاعي الخِرافَ عنِ الجِداء. ...متى 25/32 .........فيُقيمُ الخِرافَ عن يَمينِه والجِداءَ عن شِمالِه. متى 25/33
سبحان الله .....مهما عمل المسيحي فهو حيوان
والسؤال الآن هل هناك علاقة بين كون بني إسرائيل خراف وبين قصر الحياة الأبدية على الخراف ؟
لقد أكد الكتاب المقدس على ان بني إسرائيل هم الخراف {خراف الرب }
ورأَى داوُدُ المَلاكَ الَّذي كانَّ يَضرِبُ الشَّعْبَ فقالَ لِلرَّبّ: ((أَنَّا الَّذي خَطِئتُ وأَنَّا الَّذي فَعَلتُ السُّوء، وأَمَّا أولئك الخِراف، فإذا فَعَلوا ؟ فلتَكُنْ علَيَّ يَدُكَ وعلى بَيتِ أَبي ))..... صموئيل الثاني 24/17
كانَ شَعْبي خِرافاً ضالَّة رُعاتُهم أَضَلُّوهم وتاهوا بِهم في الجِبال فذَهَبوا مِن جَبَلٍ إِلى أَكَمَة ونَسوا مَربِضَهم. ارميا 5/6
لقد تاهَت خِرافي في جَميعِ الجِبالِ وعلى كُلِّ تلَةٍ عالِيَة ، وشُتِّتَت خِرافي على وَجهِ الأَرضِ كُلِّها، ولَيسَ مَن يَنشُدُ ولا مَن يَبحَث. ...حزقيال 24/6
حَيٌّ أَنا، يَقولُ السَّيِّدُ الرَّبّ. بِما أَنَّ خِرافي صارَت نَهْبًا وأَصبَحَت خِرافي مَأكَلاً لِكُلِّ وَحشِ الحُقولِ مِن غَيرِ راعٍ، ولم يَنشُدْ رُعاتي خِرافي، بل رَعى الرُّعاةُ أَنفسَهم، وخِرافي لم يَرعَوها، ...حزقيال 24/8
والرب راعي خراف بني إسرائيل
أَنا أَرْعى خِرافي وأَنا أُربِضُها، يَقولُ السَّيِّدُ الرَّبّ،.....حزقيال 34/15
ولقد صرح يسوع انه جاء إلي خراف بني إسرائيل
فأَجاب: ((لَم أُرسَلْ إِلاَّ إِلى الخِرافِ الضَّالَّةِ مِن بَيتِ إِسرائيل )). ...متى 5/14
وعندما أرسل يسوع تلاميذه ليبشروا برسالته أرسلهم إلي خراف بني إسرائيل
ََبل اذهَبوا إِلى الخِرافِ الضَّالَّةِ من بَيتِ إِسرائيل، ....متى 10/6
إذن لن يدخل الحياة الأبدية طبقا لهذه النصوص الا خراف بني إسرائيل ....أما ما عدا هؤلاء فهم ماعيز أشرار سوف ينالون النار الأبدية
وهذا واضح من النص
فيُقيمُ الخِرافَ عن يَمينِه والجِداءَ عن شِمالِه. متى 25/33 ....والخراف كما صرح الكتاب المقدس هم بني إسرائيل
وبالتالي المسيحيين العرب أو بمعنى أدق الغير إسرائيليين
فهم ليس خراف .....وبالتالي فهم من الماعز .....أي سوف ينالون النار الأبدية
ومن الغريب والعجيب
ان يصرح الكتاب المقدس بان .....يسوع الابن الاقنوم الثاني من اقانيم الثالوث المقدس خروف هَؤُلاَءِ سَيُحَارِبُونَ الْخَرُوفَ ، وَالْخَرُوفُ يَغْلِبُهُمْ، لأَنَّهُ رَبُّ الأَرْبَابِ وَمَلِكُ الْمُلُوكِ، وَالَّذِينَ مَعَهُ مَدْعُوُّونَ وَمُخْتَارُونَ وَمُؤْمِنُونَ))..... رؤيا يوحنا 17/14 .....وتلاميذه خراف ... ((هاءَنذا أُرسِلُكم كالخِرافِ بَينَ الذِّئاب: فكونوا كالحَيَّاتِ حاذِقين وكالحَمامِ ساذِجين. ...متى 10/16....ومن لهم الحياة الأبدية هم الخراف ....ثم يصرح بان الإنسان أفضل من الخروف ... فَالإِنْسَانُ كَمْ هُوَ أَفْضَلُ مِنَ الْخَرُوفِ! إِذاً يَحِلُّ فِعْلُ الْخَيْرِ فِي السُّبُوتِ!))....متى 12/12
فكيف أشبه الابن {يسوع } وتلاميذه والأبرار الذين سوف يرثون الملكوت .....بالخروف الذي فُضل عليه الإنسان بالعقل وحمل الأمانة

غير معرف يقول...

هذه قصيده تريد جوابا من كل مسيحي


-اعباد المسيح لنا سؤال
نريد جوابه ممن وعاه
-اذا مات الاله بصنع قوم
اماتوه فما هذا الاله ؟
-وهل ارضاه مانالوه منه؟
فبشراهم اذا نالوا رضاه
-وان سخط الذي فعلوه فيه
فقوتهم اذا اوهت قواه
-وهل بقي الوجود بلا اله
سميع يستجيب لمن دعاه؟
-وهل خلت الطباق السبع لما
ثوى تحت تراب وقد علاه؟
-وهل خلت العوالم من اله
يدبرها وقد سمرت يداه؟
-وكيف تخلت الاملاك عنه
بنصرهم وقد سمعوا بكاه؟
-وكيف اطاقت الخشبات حمل
الاله الحق شد على قفاه؟
-وكيف دنا الحديد اليه حتى
يخالطه ويلحقه اذاه؟
-وكيف تمكنت ايدي عداه
وطالت حيث قد صفعوا قفاه؟
-وهل عاد المسيح الى حياة
ام المحيي له رب سواه؟
-وياعجبا لقبر ضم ربا
واعجب منه بطن قد حواه؟
-اقام هناك تسعا من شهور
لدى الظلمات من حيض غذاه
-وشق الفرج مولودا صغيرا
ضعيفا فاتحا للثدي فاه
-وياكل ثم يشرب ثم ياتي
بلازم ذاك هل هذا اله؟
-تعالى الله عن افك النصارى
سيسأل كلهم عما افتراه



.

غير معرف يقول...

نصيحة نصرانى لربه وإلهه

ربى وإلهى : تعلم مدى حبى لك ، وتفانىّ فى طاعتك ، وحرصى على الالتزام بأوامرك ، ومسارعتى إلى العمل بأقوالك برهان ساطع على ذلك :

- حتى أنى كرهت أبى وأمى ، وزوجتى وأولادى ، وإخوتى وأخواتى ، ونفسى التى بين جنبىّ أيضا ، لما بلغنى قولك : " إن كان أحد يأتى إلى ولا يبغض أباه وأمه ، وامرأته وأولاده ، وإخوته وأخواته ، حتى نفسه أيضا ، فلا يقدر أن يكون لى تلميذا " لو 14/26 .

- وقد خصيت نفسى رغبة فى ملكوت الله ، وطمعا فى الحياة الأبدية ، لما تلا علىّ القسيس مقولتك : " ويوجد خصيان خصوا أنفسهم لأجل ملكوت السموات . من استطاع أن يقبل فليقبل " مت 19/12 .

- ولم أدفن أبى عملا بنصيحتك لتلميذك : " دع الموتى يدفنون موتاهم " لو 9/10 .

- وبادرت إلى فقإ عينى عندما بدا لى أنها توردنى التهلكة ، لقولك : " خير لك أن تدخل ملكوت الله أعور ، من أن يكون لك عينان وتطرح فى جهنم النار ، حيث دودهم لا يموت ، والنار لا تطفأ " مر 9/47 - 48 .

- ولم أزوج بناتى ثقة وإيمانا بتحذيرك وإنذارك : " هو ذا أيام تأتى يقولون فيها طوبى للعواقر والبطون التى لم تلد ، والثدىّ التى لم تُرضع " لو 23/29 .

- ووعيت حقيقة قولك : " فكذلك كل واحد منكم لا يترك جميع أمواله لا يقدر أن يكون لى تلميذا " لو 14/23 ، " .. لا تقدرون أن تخدموا الله والمال " لو 16/13 .

- وهجرتُ كل شىء من أجل اسمك ، لكى أرث الحياة الأبدية ، وفقا لقولك : " وكل من ترك بيوتا ، أو إخوة أو أخوات ، أو أبا أو أما ، أو امرأة أو أولادا ، أو حقولا من أجل اسمى ، يأخذ مائة ضعف ويرث الحياة الأبدية " مت 19/29 .

- ولم أسلم على أحد فى طريقى لقولك : " ولا تسلموا على أحد فى الطريق " لو 10/4 .

- ولا قاومت شرا أبدا لقولك : " لا تقاوموا الشر " مت 5/29 .


حقا " السماء والأرض تزولان ، ولكن كلامى لا يزول " مر 13/30 ، لو 21/33 .
العشب يفنى ، والزهر يذبل ، وكلمة الله تدوم إلى الأبد .

ربى وإلهى : زعموا أنك قلت للمجدلية بعد أن أنجزت مهمتك فى الفداء والقيامة : " لا تلمسينى ، إنى لم أصعد بعد إلى أبى، ولكن اذهبى إلى إخوتى وقولى لهم إنى أصعد إلى أبى وأبيكم وإلهى وإلهكم " يو 20/17 .
وأنك صرخت على الصليب : " إيلى إيلى لما شبقتنى " أى " إلهى إلهى لماذا تركتنى " مت 27/46 .
و " منذ الآن يكون ابن الإنسان جالسا عن يمين قوة الله " لو 22/69 .
ولقد قدمتَ " بصراخ شديد ودموع طلبات وتضرعات " عب 5/7 وصلوات كثيرة إلى إلهك لكى يعبر عنك كأس الموت ، ولكنك شربته حتى الثمالة ، وظهر لك ملاك من السماء يقويك ... وصار عرقك كقطرات دم نازلة على الأرض ( لو 22/ 43 – 44 ) .

لى عليك عتب شديد يا ربى وإلهى :

يعتز رفقاء السلاح والكفاح برفقتهم تلك ، ويذكرونها فى افتخار " رفيقى فى السلاح " .
لماذا لم تقل يوما عن الآب " رفيقى فى الأقنومية " أو يقول هو عنك ذلك ، أو تقول : " أنا الله فاعبدونى " ؟

غير معرف يقول...

ولماذا تجلس أنت عن يمينه ، ولا يجلس هو عن يمينك ؟ " وأجلسه عن يمينه فى السماويات " أف1/20 ، " ارتفع إلى السماء وجلس عن يمين الله " مر16/19، 14/62 ، " الذى هو أيضا عن يمين الله " رو8/34 .

ولماذا الإبن فى حضن الآب ، وليس هو فى حضنك ؟ " الإبن الوحيد الذى فى حضن الآب " يو 1/18 .

ولماذا تفعل أنت مشيئته ، ولا يفعل هو مشيئتك ؟ ، " لتكن لا إرادتى بل إرادتك " لو 22/42 ، " ليكن لا ما أريد أنا بل ما تريد أنت " مر 14/26 .

ولماذا هو يرسلك ، وأنت لا ترسله ؟ " لأن الكتاب يعلم أن الآب يرسل الإبن ... ولم يذكر أن الإبن يرسل الآب " (1) ، " فالآب هو المرسل ، والإبن رسوله " (2) .

ولماذا تعمل أنت عمل الآب ، ولا يعمل هو عملك ؟ " لا يقدر الإبن أن يعمل من نفسه شيئا إلا ما ينظر الآب يعمل " يو 5/19 .

ولماذا يشفق الإبن على أبيه ، ولا يشفق الآب على ابنه ؟ " الذى لم يشفق على ابنه " رو 8/32 .

ويقولون : " وأعطاه سلطانا أن يدين أيضا " يو 5/27 ، لماذا هو الذى يعطيك سلطانا ، ولست تعطيه أنت سلطانا ؟

لماذا تصلى أنت له ، وتتضرع أنت إليه ، ولا يصلى هو لك ، ولا يتضرع إليك .

إنكما متساويان فى القدرة والمجد والكرامة والقوة . لا يزيد عنك خردلة .

أنت الكلمة ، والحكمة . نطق الآب وحكمته . ، ولولاك ما خُلقتْ السموات والأرض ، ولا كان شىء من هذه الخليقة ، " كل شىء به كان ، وبغيره لم يكن شئ مما كان " يو 1/3 .

فلماذا فرطت فى حقك يا ربى وإلهى ؟
أعيدوا فيما بينكم توزيع الاختصاصات (3) ، " داخل المشورة الثالوثية للأقانيم الثلاثة " ، كما يقول أنطونيوس فكرى .

لماذا يقولون : " وأعطاه سلطانا أن يدين أيضا لأنه ابن الإنسان " يو5/27 . ويفسرون : " فوجب أن يكون ( الإبن ) ديانا للجميع بحكم معرفته بضعف الإنسان وتجاربه ، فهكذا يصير ديانا شفوقا عادلا " (4) . رغم أن الدينونة من اختصاص الآب وفق ما اقتضاه تقسيم العمل بين أقانيم اللاهوت ، إلا أنه لا يصلح لها ، لا يعلم ضعفات البشر ، وبالتالى لن يكون ديانا شفوقا عادلا ، أنت أعلم منه وأجدر بمزاولة هذا الاختصاص .